Wednesday 23 September 2015

Winterjurk - winter dress

Ik laat soms kleding van de kinderen wat te lang in de kast hangen omdat ik het zo jammer vind dat het alweer te klein is en ik nog iets langer moet doen over het afscheid... 
L was stapelgek op een jurk waarvan ik al de grootst beschikbare maat had gemaakt. Het ging om een patroon uit een Knippie baby uit 2008. De grootste maat is 98 en dat past allang niet meer. Ik heb het patroon nog maar een keer overgetrokken en 'm met wat knip- en plakwerk groter gemaakt. Ik heb er in ieder geval voor gezorgd dat hij lang genoeg ik want zodra L's jurken boven de knie komen, vindt ze 'm te kort en is bang dat iedereen dan haar onderbroek zal zien en weigert ze om 'm daarna nog aan te trekken, bizar! Ik houd me er maar aan vast dat dit een tijdelijk iets is waar ik misschien ooit nog met weemoed aan terug zal denken.

Ik had zelfs nog genoeg van dezelfde stof over en heb 'm dus bijna helemaal gekopieerd. Ik ben geen fan, de voorpas is wat te breed uitgevallen maar ze is er zo ontzettend blij mee dus het is goed.
Links maat 98, rechts ca. maat 128

I sometimes leave clothes that are too small in the kid's wardrobes for too long just because I'm not ready to part with them yet, sad, I know...
L absolutely loved one dress but it was way too small, I had already made the largest available size, size 98. I decided to trace the pattern again, did some slashing and pasting and just winged it. Definitely made sure it would be long enough because as soon as a dress is above the knee she feels everyone can see her undies and refuses to wear it again. I'm sure one day I'll think back to these days with great fondness judging by the length of the school girls dresses I see on the train....

I still had enough of the original fabric and ric-rac left over to copy the original dress. I'm not a huge fan but L is ecstatic and I'm sure it's comfortable.

8 comments:

  1. O ja, die herinner ik me ook! Ik weet niet zeker meer of ik het model ook heb gemaakt.
    Knap gedaan hoor het vergroot werk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dit was m'n derde maar ook m'n laatste! Hij was vooral leuk voor kleinere meisjes.

      Delete
  2. Knap gedaan zeg,om het zelf te vergroten. Geniet er nog maar van over een paar jaar willen ze dit soort jurkjes,helaas, niet meer aan. groet uit een regenachtig O-A

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het viel redelijk mee en het was wel leuk om te proberen en zien of het ook echt ging werken.
      Ik heb m'n dochter heel vaak gevraagd of ze het zeker wist dat ze dit jurkje nog een keer wilde. Geen idee hoe lang ze deze gaat dragen, ik vind haar er al wat te groot voor.
      Ik stuur je wat zon toe, het wordt een mooie dag hier!

      Delete
  3. Leuk! voordeel van de herfst/winter hier, legging eronder en onderbroek is nooit zichtbaar ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Je hebt helemaal gelijk maar zelfs dan vindt ze een rok of jurk gauw te kort. Het is vast tijdelijk ;-)

      Delete
  4. Heerlijk toch, dat ze er zo blij mee is!

    ReplyDelete
  5. Je dochter is er blij mee dus mams is top! 😊

    ReplyDelete